Transport specjalistyczny ponadgabarytowy

Transport specjalistyczny to transport ładunków nienormatywnych, które różnią się od typowych, gdyż przy ich przewozie musimy uwzględnić inne procedury dotyczące min. warunków transportu, zasad czy pozwoleń. W skrócie – przekraczają normy określone w ustawie o ruchu drogowym. Przewożone ładunki mogą wyróżniać się ponadnormatywną masą, wymiarem bądź materiałem, z którego są wykonane. Mogą potrzebować odpowiedniej temperatury, naczepy przewozowej czy samej obsługi przy przewozie.

Zasady transportu nienormatywnego reguluje między innymi ustawa z dnia 20 czerwca 1997 roku – Prawo o ruchu drogowym – z późniejszymi zmianami.

Kategorie zezwoleń w transporcie

Przepisy określają pięć kategorii zezwoleń, przyznawanych po przekroczeniu ustalonych norm dotyczących wymiarów, masy lub nacisków na osi. Obowiązuje przy transporcie drogami publicznymi.

Kategoria
zezwolenia
i kto wydaje
Parametry pojazdu nienormatywnegoDrogi
po których mogą
się poruszać
I
starosta
o długości, wysokości, naciskach osi oraz rzeczywistej masie całkowitej nie
większych od dopuszczalnych,
o szerokości nieprzekraczającej 3,5 m
publiczne, z wyjątkiem
ekspresowych i autostrad
II
starosta
i naczelnik
urzędu celno-skarbowego
o naciskach osi i rzeczywistej masie całkowitej nie większych od dopuszczalnych,
o szerokości nieprzekraczającej 3,2 m,
o długości nieprzekraczającej:
15 m dla pojedynczego pojazdu,
23 m dla zespołu pojazdów;
o wysokości nieprzekraczającej 4,3 m
publiczne
III
Generalny Dyrektor
Dróg Krajowych
i Autostrad
i naczelnik
urzędu celno-skarbowego
o rzeczywistej masie całkowitej oraz naciskach osi nie większych od
dopuszczalnych,
o szerokości nieprzekraczającej 3,4 m,
o długości nieprzekraczającej:
15 m dla pojedynczego pojazdu,
23 m dla zespołu pojazdów,
30 m dla zespołu pojazdów o skrętnych osiach,
o wysokości nieprzekraczającej 4,3 m
krajowe
IV
Generalny Dyrektor
Dróg Krajowych
i Autostrad
o szerokości nieprzekraczającej:
3,4 m dla drogi jednojezdniowej,
4 m dla drogi dwujezdniowej klasy A i S,
o długości nieprzekraczającej:
15 m dla pojedynczego pojazdu,
23 m dla zespołu pojazdów,
30 m dla zespołu pojazdów o skrętnych osiach,
o wysokości nieprzekraczającej 4,3 m,
o rzeczywistej masie całkowitej nieprzekraczającej 60 t,
o naciskach osi nie większych od dopuszczalnych;
publiczne
V
Generalny Dyrektor
Dróg Krajowych
i Autostrad
o wymiarach oraz rzeczywistej masie całkowitej większych od wymienionych w
kategoriach I – IV,
o naciskach osi przekraczających wielkości dopuszczalne
wyznaczona trasa
wskazana w zezwoleniu
źródło: www.gov.pl/ TABELA_kategorii_zezwoleń_i_opłat

O czym warto pamiętać w transporcie nienormatywnym!

Transport ponadgabarytowy wymaga wielu przygotowań i starannego zaplanowania poszczególnych składników przedsięwzięcia. Niezbędne będą wymienione powyżej zezwolenia jak i cały proces logistyczny. Przy planowaniu należy uwzględnić infrastrukturę drogową na trasie przejazdu, w tym wąskie drogi, ronda, wysepki, wiadukty, mosty, natężenie ruchu, roboty drogowe czy czasowe zamknięcia tras. Transporty ponadgabarytowe często planowane są w godzinach nocnych między 22 a 6 rano, by nie doprowadzać do utrudnień i ograniczyć możliwe zagrożenia dla uczestników ruchu drogowego. Należy bezwzględnie dostosować masę przewożonego towaru do ładowności pojazdu, racjonalnie rozmieścić ładunek, by pojazd był równomiernie obciążony, zabezpieczyć odpowiednimi pasami czy łańcuchami. Korzysta się z takich materiałów jak pasty antypoślizgowe lub siatki. W trakcie przewozu należy na bieżąco monitorować stan transportowanego towaru.

Bardzo ważnym elementem transportu nienormatywnego jest pilotaż. Wymagany jest, gdy pojazd przekracza długość 23 m, wysokość 4,5 m, szerokość 3,2 m i 60 ton masy całkowitej. Jeżeli mamy do czynienia z kolumną pojazdów 30 m długości, 4,7 m wysokości, 3,6 m szerokości, 80 ton masy całkowitej. Są sytuacje, gdzie potrzebujemy eskorty policji lub zabezpieczenia ulic. Ma to miejsce, gdy szerokość ulicy jest mniejsza niż 2,5 m, długość zespołu pojazdów jest większa niż 40 m a długość pilotowanych pojazdów przekracza 120 m.

Przewoźnik musi zapewnić pojazd pilotujący wraz z doświadczonym pilotem. Pojazd ten musi posiadać tablicę z oznakowaniem pilotażu, dwa żółte światła umieszczone na dachu samochodu w jednej linii z tablicą, urządzenie do łączności radiowej z pojazdami pilotowanymi, urządzenie nagłaśniające, światła błyskowe widoczne z odległości przynajmniej 150 m.

Przewozić możemy różnorodne towary od sprzętów budowlanych ciężkich, elementów konstrukcyjnych, betonowych zbiorników, elementy dźwigów, domy holenderskie, elementy wiatraków, płyty betonowe, maszyny rolnicze czy łodzie.

Bardzo ważnym elementem jest wybór firmy, która zajmie się transportem specjalistycznym. Powierzając nasz towar musimy mieć pewność, że firma transportująca posiada wymagane uprawnienia, czy ubezpieczenie transportu. Nie bez znaczenia jest doświadczenie kierowców, operatorów transportu jak i jakość floty. Transporty specjalistyczne mocno eksploatują pojazdy, dlatego niezmiernie ważny jest stały nadzór nad ich stanem technicznym. Podnoszenie kwalifikacji pracowników nie tylko zapewni sprawny i bezpieczny przewóz, ale wpłynie to bezpośrednio na ograniczenie czasu transportu, a co za tym idzie ograniczenie kosztów.

Transport specjalistyczny to bardzo wymagająca usługa, dlatego warto zaufać firmie z doświadczeniem. Firma Simnat zajmuje się kompleksowo usługami transportu. Nasza flota dostarcza nie tylko towary ponadgabarytowe do 60 ton DMC, ale również transportujemy masy bitumiczne, płody rolne, kruszywa, obsługujemy wahadła kolejowe, czy place budowy. Dysponujemy zespołem pojazdów niskopodwoziowych i pilotażem. Zdobyte doświadczenie na terenie całej Polski pozwala nam w sposób sprawny i bezpieczny dostarczyć wszelkie transporty.

Masz pytania?                        Potrzebujesz transportu?     

Zadzwoń 662-979-978

  www.simnat.pl                    fabrykakruszyw.pl